Kwalifikacje just in time
W 2018 roku grupa badaczy i specjalistów z zakresu strategii rynku pracy zauważyła potrzebę zastosowania narzędzi opartych na powszechnie stosowanej w dużych organizacjach gospodarczych metodzie planowania scenariuszowego w celu predykcji potrzeb rynku pracy. Pierwsze pilotażowe zastosowania tej metody wykazały, że szczególnie obiecującym obszarem jej wykorzystania jest szkolnictwo wyższe oraz szkolnictwo branżowe. Kolejne badania, dedykowane tym właśnie sektorom, będą wymagały przede wszystkim znalezienia skutecznego sposobu na wykrycie realnego zapotrzebowania na konkretne zawody i kwalifikacje. Nowe podejście metodyczne, zgodnie z intencjami jego autorów, powinno również uwzględniać specyfikę lokalnych systemów gospodarczych.
Założono, że na tej bazie możliwe będzie stworzenie dedykowanej metody predykcyjnej, która stanie się prostym mechanizmem pomagającym młodzieży, rodzicom oraz organom prowadzącym szkoły branżowe w podejmowaniu decyzji. Organy te zyskają unikalne narzędzie zwiększające szanse na dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Współczesny rynek pracy wymaga zastosowania instrumentów minimalizujących ryzyko inwestycyjne – zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla samych uczniów. Wydaje się więc, że oferta projektu ma szansę stać się nową jakością w tym zakresie, zmniejszając ryzyko związane z wyborem właściwej ścieżki edukacyjnej.
Zadanie opracowania metodyki, przeprowadzenia badań pilotażowych oraz popularyzacji samej metody podjęła się Akademia Zamojska. Nawiązując do swojej chwalebnej wielowiekowej tradycji, uczelnia poszukuje strategicznych przestrzeni dla dalszego rozwoju. Wsparcie dla projektu zapewniły Polski Towarzystwo Cyfrowe i Instytut Badań Edukacyjnych. Akademia Zamojska, jako pierwsza w Polsce uczelnia zawodowa, zdecydowała się na zastosowanie predykcyjnej metodyki w celu zwiększenia stabilności procesu kształcenia w przyszłości. Projekt spotkał się z pozytywnym przyjęciem ze strony Ministerstwa Nauki i Edukacji, które udzieliło mu swojego wsparcia.
Autorzy projektu mają nadzieję, że predykcyjne badania rynku, a co za tym idzie – zwiększenie odporności na kryzysy przedsiębiorstw i jednostek edukacyjnych – staną się nową jakością w zakresie planowania strategicznego.